Ha most kezdeném az esküvőm szervezni, 7 év házasság és több mint 100 esküvő fotózása után.

Az évek előre haladtával sok minden változott az esküvőket illetően, egyre modernebbek az esküvők, ma már nem divat a mulatós zene, a lila és a zöld öltöny, mint amikor még én kicsi voltam, mert akkor ezektől kirázott a hideg. Mostanában mindenki elegáns ruhákban jelenik meg az esküvőkön, elegáns helyszíneken és a zene leginkább modern, vagy csak a mennyasszonyi tánc alatt mulatós, esetleg az újasszony tánc alatt, mert ugye régiónként más és más az esküvői szokás. Mulatós zene nélkül is lehet jó az esküvői buli, sőt. Régen csak zenekar volt az elfogadott, ma pedig az esküvők nagyobb részén DJ van. Hogy Dj-t, vagy zenekart válasszatok az esküvőtökre nagy kérdés. Azt azért szeretném megjegyezni, hogy egy jó zenekar a legtöbb szolgáltató szerint a mai napig jobb választás lehet, de persze a jó zenekarok legalább 2 évre előre le vannak foglalva és drágábbak is mint egy Dj. Ha esküvői Dj-re esik a választás annak is megvan a maga előnye (pl. a Dj-k leginkább tudnak magukkal hozni fényeket is és nagyobb lehet a zenei repertoár.), de a jó Dj-ből is kevés van, így azokat is hamar le kell foglalni.

Fotós szemmel: régen egy esküvő fotózás 20-30 képet jelentett, leginkább műteremben, ma az esküvői fotók száma több száz, vagy akár ezer is lehet egy esküvőn. Régen leginkább 10x15cm-es képek voltak, ma a nagyobb méretű és extra fotókönyvek a jellemzőek. Manapság a képeken el vannak tüntetve a pattanások és a bőrhibák, a bőr is retusálva van. A fényképezőgépek képminősége is folyamatosan fejlődik (a sötét templomokban is lehet elég jó képet készíteni velük) és persze ezzel párhuzamosan az áruk is nő.

A legtöbb házasulandó pár az ismeretségi körükből merít ötletet az esküvőjéhez és abból a régióból ahol él, így csak szerencse kérdése, hogy az esküvője előtt milyen esküvőkön vett rész – mit tapasztalt meg. Azt látom, hogy 10 esküvőből kb. 2 – 3 jól sikerült van, persze úgy, hogy már nagyon sok esküvőn részt vettem és ezért mindent szigorúbban nézek.

Hogyan legyen jó az esküvőtök?

A személyes találkozó alkalmával a fotózásra vonatkozó fontos dolgokon túl általában sok más fontos szervezési dolgot is elmondok, hogy mitől lehet jó az esküvőtök, de csak mint lehetőséget, mert a Ti döntésetek, hogy milyen tanácsokat fogadtok meg. Esküvői fotósként az évek alatt már sok esküvő részese voltam az ország sok részén, így összeszedve már sok valós tapasztalatot.

Egy jó esküvő szervező, vagy egy jó Ceremónia mester – Vőfély is jó tanácsokkal segíthet titeket az esküvőtök szervezésében, ha nem vagytok elég tapasztaltak, de fontos ebben az esetben is a és tapasztalt jelző!

Van Magyarországon több nagy esküvő kiállítás, ezek valamelyikén a legnívósabb szolgáltatók biztosan megtalálhatóak, így akár személyesen is tudtok velük beszélni és egy helyen be tudjátok gyűjteni a fontos esküvő szervezési információkat is, ezt a lehetőséget ne hagyjátok ki.

A mi esküvőnket inkább a feleségem szervezte, de úgy látom, hogy így van ez mindenkinél. 🙂

Az esküvő szervezése során mit intézzetek először!?

Elsőként az esküvő helyszínét (étterem) foglaljátok le, utána a fotóst, a videóst, zenészt, a szertartás időpontját, meghívót, dekorálást, tortát és a többi dolgot… A jó szolgáltatók szabad időpontjai hamar betelnek, ezért min. 1 évvel hamarabb le kell őket foglalni!

Hol legyen a lagzi?

Csak olyan helyet válasszatok ahol már több éve csinálnak esküvőket, kellően felkészültek és megfelelő a személyzet is. A násznép nagyobb részéhez közelebbi hely a jó. A lakodalomban mindennek el kell férnie egy teremben, egy helyen kell, hogy legyen az ital pult és a tánctér is. Fontos, hogy az idősebb vendégek a helyükről ülve is jól lássanak mindent. A lakodalom helyszínén kell hogy legyen kellő mennyiségű parkoló az autóknak és zöld füves rész a gyerekeknek ahol tudnak játszani. A meghívott vendégek létszámának megfelelő méretű termet foglaljatok. Túl nagy teret ne hagyjatok a tánctérnek, de túl kicsi se legyen, ugye milyen nehéz? 🙂 Ha messziről jönnek a vendégek, akkor praktikus, ha a lakodalom helyszínén lehet elszállásolni őket. A dohányzó helynek nem szabad messzire lennie a tánctértől. Fotózás szempontjából a világos terem a megfelelő, fehér mennyezettel. Fontos az étel, de nem az órákon át tartó evés.

Mennyi vendéget hívj meg az esküvődre?

Általában a nagyobb létszámú esküvőkön jobb a hangulat, a mi esküvőnkön 200-an voltunk, de voltam már olyan esküvőn is ahol kicsi volt a létszám és mégis jó volt az esti buli is, ez annak köszönhető, hogy mindent pont úgy szerveztek mint egy nagy esküvőn. Természetesen annyi rokont – barátot tudtok meghívni amennyi van, nem többet. Anyagi szempontból valószínűleg a nagyobb esküvő gazdaságosabb. Ha nincs pénz a nagy lakodalomra, akkor szerintem a polgári szertartás után szűk családi körben beülve egy étterembe is meg lehet ünnepelni a házasság kötést.

Már többször kaptam olyan kérdést, hogy problémás rokont meghívjatok-e az esküvőtökre. A válaszom határozott NEM, mert ez a Ti esküvőtök, a Ti nagy napotok.

Mikor legyen az esküvő?

A mi esküvőnk augusztusban volt, de ha most szervezném, akkor tavasszal vagy ősszel csinálnám, mert ekkor nincs annyira meleg. Fotózás szempontjából is jobb a tavaszi, vagy az őszi időpont. Az év legfelkapottabb hónapja a szeptember, ezért ha ebben a hónapban szeretnétek tartani az esküvőtöket, akkor még hamarabb kezdjétek el szervezni azt és lefoglalni az esküvői szolgáltatókat.

Mivel tudsz spórolni az esküvőn?

Szerintem ha esküvőt szervezel, akkor nem szabad spórolni, mert az visszaüthet a lakodalom napján. Igen, minden nagyon drága, de ezen át kell lendülni.

Azért pár apróságon mégis lehet pénzt megtakarítani pl. Célszerű a virágot és a dekorációt egy helyről rendelni. Ha a fotós és a videós egy autóval utazik az esküvő helyszínére, akkor csak egy útiköltséget kell fizetni. Általában minden ember nem kér tortát, így nem kel annyi szeletet rendelni ahányan lesznek a lagzin.

A mi esküvőnk egy új művelődési házban volt, az ételt egy profi catering-es cég biztosította, az italt egy nagykerből hoztuk és a maradékot vissza tudtuk vinni, mi így spóroltunk.

Legyen mindenkinek jó esküvője!!!

A meghívós barátomat (Pimpernel) idézve: Csak a profikat másolják, de az írás bármilyen formában történő másolása átemelése TILOS!

Szabó Adrián Esküvő fotós